YouTube bez wątpienia stał się internetowym odpowiednikiem telewizji. Każdego dnia, miliony osób ogląda swoich ulubionych twórców. Do też rzeszy – należę i ja.
Na chłopski rozum YouTube powinien wyżyć z reklam. To niestety nie jest takie łatwe. Google'owi potrzebni są partnerzy - twórcy, którzy w zamian za swoją część w dochodach z reklam gotowi są dostarczać regularną zawartość. Na szczęście dla Googla’a – twórców internetowych, którzy gotowi są poświęcić swój czas i publikują regularnie swoje filmy, nie brakuje. Jak grzyby po deszczu pojawiają się vlogerzy i dziesiątki amatorskich programów. Na Zachodzie proces ten trwa od dobrych kilku lat.
Myliłby się, więc ten, kto sądzi, iż stworzenie wideo to proste zadanie. Tkwiłby jednak w jeszcze większym błędzie, gdyby przez analogię stwierdził, że zarobki z reklam w YouTube są porównywalne z telewizją. Zacznijmy od tego, że Google zabiera swoją część pieniędzy - nawet 45%. Do 45% od kwot, które nie są imponujące. Dlaczego?
To proste. Wideo-reklama w sieci wciąż jednak raczkuje. Z jednej strony potrzebny jest czas, żeby reklamodawcy oswoili się z nowym medium, z drugiej, YouTube to medium, które wciąż się zmienia. Wielką część widzów na YouTubie (szczególnie w Polsce) stanowi gimbaza, która nie zawsze jest ulubioną grupą docelową reklamodawców. Jaki jest sens reklamowania proszków do prania 15-latkowi?
W efekcie youtuberzy często szukają zarobków poza YouTubem a filmy służą im głównie do budowania popularności, którą potem mogą zmonetyzować w inny sposób, np. wydając książkę ("Zeznania Niekrytego Krytyka" Macieja Frączyka), współpracując z firmami (współpraca kanału Lekko Stronniczy z Nokią) lub prowadząc własny serwis (jak Paulina Stępień, która prowadzi serwis Kotlet.TV).
Hity i kity toruńskiego YouTuba – tygodniowy przegląd
Dziś prezentuję Wam pierwsze tygodniowe zestawienia toruńskiego YouTube'a - 19-25.05.2014r.
Na miano pierwszego HITU w
Jak dobrze ocenił sam General manager Dawid Witnik "głupia zapowiedź takie niby Sensacje XX wieku". Blisko 2000 wyświetleń
KIT. W zasadzie wybór nie były prosty. Rozważałem jeszcze to miano nadać dla: Toruń 2014 (Wycieczka klasowa TORUŃ 2014) czy AAP crew doing some work at Crossfit Toruń
Zwycięstwo w kategorii Kitu przyznaję gimbazjuszowym twórcom.