Metro w Mediolanie - Metropolitana Milanese
M1 - czerwona
M2 - zielona
M3 - żółta
M5 - fioletowa
Pierwsza linia MM1 – czerwona, została zainaugurowana w 1964 roku, łączy północno-wschodnią część miasta, (początkowa stacja Sesto 1 Maggio FS w gminie Sesto San Giovanni) z częścią zachodnią (od stacji Pagano rozgałęzia się w kierunku północno-zachodnim Rho Fieramilano i południowo-zachodnim Bisceglie). Obecnie w skład linii czerwonej wchodzi 38 stacji a cała linia rozciąga się na długości 27 km.
Druga linia MM2 – zielona została otwarta w 1969 roku, łączy północno-wschodnią część miasta (2 rozgałęzienia: Cologno Nord w gminie Cologno Monzese i Gessate w gminie Gessate) z południem (również dwie stacje: Piazza Abbiategrasso oraz Assago Forum w gminie Assago). Łączna długość linii zielonej przekracza 40 km, ma 35 stacji oraz jest, jak na dzień dzisiejszy, jedyną, która posiada stacje naziemne.
Trzecia MM3 – żółta została oddana do użytku w 1990, łączy północ miasta z południem: od stacji Comasina do stacji San Donato (jeszcze w gminie Mediolan). Łącznie w skład linii żółtej wchodzi 21 stacji, rozciągniętych na długości ponad 17 km.
Czwarta MM5 (mimo, że oddana jako czwarta, ma numer 5) – liliowa została zainaugurowana w 2013 roku. Jest najnowsza, a zarazem najnowocześniejsza linia we Włoszech i jedna z najnowocześniejszych w całej Europie. Jest całkowicie zautomatyzowana i centralnie sterowana (dzięki systemowi driverless UTO). Wszystkie stacje mają platformy całkowicie oddzielone od pociągów przez drzwi peronowe, które otwierają się tylko wtedy, gdy pociągi są całkowicie zatrzymane i idealnie wyrównane. Długa na prawie 13 km, o łącznej liczbie stacji 19, łączy północno-wschodnią część miasta (od stacji Bignami) z częścią zachodnią (Stadion San Siro)
Cała sieć metra w Mediolanie ma 113 stacji, z których 95 znajduje się pod ziemią.
Przed pandemią koronawirusa w Mediolanie, zakładano, iż w 2022 roku oddana zostanie do użytku piąta linia M4 (linia niebieska). Linia ta ma połączyć lotnisko Linate z centrum miasta. Czy linia ta powstanie na czas? Myślę, że nie.
MM1, MM2, MM3 i MM5 łączą się w pięciu punktach: Stazione Centrale, Duomo, Cadorna, Loreto i Zara.
Tramwaje w Mediolanie
Mediolańska sieć tramwajowa powstała już w 1876, wraz z pojawieniem się pierwszej linii z Mediolanu do Mony, obsługiwanej wtedy przez “omnibusy” ciągnięte przez konie. W 1893 konie zastąpiono trakcją elektryczną i już w pierwszych latach XX wieku sieć ta była bardzo rozwinięta. Dopiero po wojnie, zwłaszcza z otwarciem pierwszej linii metra sieć tramwajowa zaczęła stopniowo ulegać redukcji.
Mediolan posiada 17 miejskich linii tramwajowych, z których dwie dojeżdżają poza Mediolan (do Rozzano i Cinisello Balsamo) oraz 1 międzymiastową (z Mediolanu do Limbiate), o łącznej długości ponad 170 km.
Same mediolańskie tramwaje są uważane za symbol Mediolanu.
Mediolańska sieć autobusowa i trolejbusowa
Bilety - Komunikacja miejska w Mediolanie
15 lipca 2019 roku wprowadzono strefowy zintegrowany system biletowy (STIBM, wł. Sistema Tariffario Integrato del Bacino di Mobilità). Miasto oraz otaczający go obszar metropolitalny podzielono na 9 stref. W samym Mediolanie znalazły się 3 strefy (1-3).
Z perspektywy turysty wiele się jednak nie zmieniło. Mimo że na terenie obszaru metropolitalnego możemy zakupić bilet jednorazowy na dwie strefy a bilet ważny jest przez 75 minut, to nie dotyczy to samego miasta Mediolan, gdzie minimalnymi obowiązującymi biletami są te trzystrefowe. Pamiętajcie, że jeśli przekroczymy czas podróży, to nie zostaniemy wypuszczeni przez bramki metra i będziemy musieli dokupić suplement do biletu.
Bilet jednorazowy umożliwia korzystanie z całej miejskiej sieci transportu publicznego w Mediolanie.
Jeśli chcemy korzystać z komunikacji kilka razy dziennie warto rozważyć kupno biletu 24-godzinnego. Tak właśnie i my zrobiliśmy. Nie musieliśmy się zastanawiać jakie bilety kupować i na jakie strefy a podróżowanie komunikacją miejską po mieście to świetny sposób na jego poznanie.
Można też kupić bilet 3-dniowy który ważny jest do końca trzeciego dnia, licząc od momentu pierwszego użycia. Jeśli skasujemy bilet 3-dniowy w poniedziałek o 10:00, to będzie on ważny do środy do 24:00. Pamiętajcie, że bilety papierowe musimy skasować przy pierwszym skorzystaniu z środka komunikacji miejskiej. Bilety kupimy w kioskach (oznaczonych T) oraz w automatach.
Dzieci poniżej 14. roku życia mogą podróżować za darmo.