Dlaczego krowy biegają po łąkach z zawieszonymi na szyjach dzwonkami? Dlaczego w oknach nowoczesnych budynków wciąż montuje się ciężkie drewniane okiennice? Dlaczego niektóre kolejki górskie do dzisiaj poruszają się za pomocą wiekowych mechanizmów? Bo taka jest tradycja.
Tak Agnieszka Kamińska, w swojej książce - Szwajcaria. Podróż przez raj wymyślony - tłumaczy fakt używania do dziś wiekowych mechanizmów. funkcjonujących także w Funicolare Locarno.
Tak Agnieszka Kamińska, w swojej książce - Szwajcaria. Podróż przez raj wymyślony - tłumaczy fakt używania do dziś wiekowych mechanizmów. funkcjonujących także w Funicolare Locarno.
Książkę: Szwajcaria. Podróż przez raj wymyślony, możesz kupić w Empiku a korzystając z letyshops, otrzymasz 2,4% zwrotu gotówki tzw. cashbacku.
Historia Kolejki Locarno - Madonna del Sasso - Orselina
Wszystko zaczęło się w 1896 r. kiedy to Francesco Muschietti, Giuseppe Varenna i Domenico Rigola złożyli wniosek o koncesję na budowę kolejki linowo-terenowej prowadzącej do Sanktuarium Madonna del Sasso. Otrzymali go w następnym roku, ale ponieważ jeden z inicjatorów zmarł, a inny wyemigrował, nic się właściwie nie wydarzyło, dopóki nie utworzono nowego komitetu utworzonego z inicjatywy Giovanniego Pedrazziniego. W skład nowego komitetu wszedł Domenico Rigola, jedyny ocalały z pierwszych trzech inicjatorów. Poza nim w komitetcie znaleźli się Luciano i Francesco Balli. W ten sposób 19 czerwca 1903 r. powstało Towarzystwo Budowy Kolejki: Locarno - Madonna del Sasso - Orselina.
Stacja początkowa kolejki została zbudowana za domem rodziny Rusca. Poza licznymi ulepszeniami technicznymi i praktycznymi, stacja początkowa nie zmieniła się od tego czasu.
Trasa kolejki o długości 813 metrów biegnie wzdłuż rzeki Ramogna i przebiega przez trzy gminy: Locarno, Muralto i Orselina. Punktem kulminacyjnym podróży jest wiadukt z jedenastoma łukami. W tym miejscy nachylenie kolejki jest najbardziej strome, ok 30%.
Trasa kolejki o długości 813 metrów biegnie wzdłuż rzeki Ramogna i przebiega przez trzy gminy: Locarno, Muralto i Orselina. Punktem kulminacyjnym podróży jest wiadukt z jedenastoma łukami. W tym miejscy nachylenie kolejki jest najbardziej strome, ok 30%.
Koszty budowy kolejki, szacowane na 325 000 CHF, ostatecznie wyniosły 469 965 CHF.
O tym, że ludzie stojący za budową kolejki linowej byli dalekowzroczni i odważni, świadczy fakt, że nawet gdy pracowali nad budową kolejki, już myśleli o jej przedłużeniu do San Bernardo i Brè. Marzenie to spełniło się dzięki kolejce linowej drugiej generacji - Cardada Cimetta - zbudowanej w 1952 r., którą dostać się można na szczyt góry Cimetta 1670 m n.p.m..
O tym, że ludzie stojący za budową kolejki linowej byli dalekowzroczni i odważni, świadczy fakt, że nawet gdy pracowali nad budową kolejki, już myśleli o jej przedłużeniu do San Bernardo i Brè. Marzenie to spełniło się dzięki kolejce linowej drugiej generacji - Cardada Cimetta - zbudowanej w 1952 r., którą dostać się można na szczyt góry Cimetta 1670 m n.p.m..
Kolejka zaczęła działać 1 marca 1906 r.. W 1907 r., tj. w pierwszym roku pełnej eksploatacji kolejki, przewieziono 116 529 osób i 611 psów. Dwa lata później liczba pasażerów wzrosła do 146 999 osób.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat, kolejka linowa Locarno - Madonna del Sasso - Orselina, przewoziła średnio 350 000 osób rocznie.
Charakterystyka kolejki linowej Locarno - Madonna del Sasso - Orselina
Rozstaw szyn kolejki Locarno - Orselina ma szerokość1000 mm. Długość kolejki to 825 metrów a przewyższenie to 173 metry (nachylenie 30%). Na trasie znajduje się 85-metrowy tunel. Wagony kursujące na linii pochodzą z 1958 r. i mieszczą po 70 osób każdy. Prędkość podróży wynosi 12,6 km/h.
Godziny otwarcia:
Kolejka otwarta jest przez cały rok.
Rozkłady jazdy i ceny:
Przejazd w obie strony:
- dorośli 7,20 CHF
- dzieci 3,60 CHF
Przejazd w jedną stronę:
- dorośli 4,80 CHF
- dzieci 2,20 CHF
Rowery i MTB: 2,20 CHF (transport bez gwarancji)
Więcej informacji: www.funicolarelocarno.ch
Inne miejsca warte odwiedzenia: MAPA
GPS: 5QCX+GR Locarno, Szwajcaria
GPS: 5QCX+GR Locarno, Szwajcaria