Półwysep Wittow, wcześniej znany jako Wittmund, stanowi najbardziej na
północ wysuniętą część wyspy Rugia. To właśnie na tym półwyspie znajduje
się niemiecki odpowiednik Nordkapp, nazywany także Krainą Wiatru.
Położony jest między Morzem Bałtyckim na północy i wschodzie, a Zatoką
Wieker i Wielką Zatoką Jasmunder na zachodzie i południu.
Charakterystyczny płaski teren półwyspu otoczony wodą z każdej strony
sprawia, że wiatr wieje tu z każdej strony. Te dwa elementy kształtują
krajobraz i życie Krainy Wiatrów od tysiącleci.
Do Półwyspu Wittow można dostać się drogą lądową, przekraczając
wspaniałą mierzeję Schaabe z przepiękną plażą, lub drogą wodną,
korzystając z promu Wittower Fähre. Prom samochodowy kursuje przez cały
rok, łącząc Vaschvit (gmina Trent; od południa) z Fischersiedlung (gminą
Wiek; od północy). Kiedy wiatr nie wieje na Wittow, jest to spokojne i
naturalne miejsce z wieloma idyllicznymi zakątkami. Niezapomniany
przyrodniczy spektakl odbywa się tu we wrześniu, kiedy to tysiące żurawi
odpoczywa przez kilka tygodni przed swoim odlotem na południe. Moja
podróż campervanem odbyła się na początku listopada i niestety ominął
mnie ten spektakl.
Ciekawostką jest fakt, że Półwysep Wittow był niegdyś oddzielną wyspą aż
do późnego średniowiecza, kiedy to został połączony z Rugią poprzez
mierzeję Schaabe.
Na Półwyspie Wittow, w Altenkirchen, znajdują się stare murowane budynki
oraz chaty kryte strzechą. Warto zwrócić uwagę na kościół parafialny z
XII wieku, który jest jednym z najstarszych i najbardziej znanych
obiektów sakralnych na Rugii. Kościół ten został zbudowany z kamieni
pochodzących z Jaromarsburga, o którym wspominałem wcześniej.
W miejscowości Breege-Juliusruh można podziwiać piękne domy kapitańskie,
które stanowią świadectwo morskiej tradycji tego regionu.
Wittower Fähre
Ruch promowy na Wittow, znany jako Wittower Fähre, rozpoczął się 21
grudnia 1896 roku. Jednak już w średniowieczu obszar ten był
przekraczany przez łodzie, które przewoziły drobne towary. Dwa promy,
Wittow i Bergen, przewoziły na tym obszarze wagony i lokomotywy kolejki
wąskotorowej, łącząc Vaschvit (gminę Trent; od południa) z
Fischersiedlung (gminą Wiek; od północy). Ta przeprawa promowa
funkcjonowała jako część kolei wąskotorowej Bergen-Altenkirchen w latach
1896-1970. Po 1970 roku, prowadzony przez Białą Flotę, prom przewoził
jedynie pieszych, rowerzystów i samochody. W 1996 roku wybudowano
nowocześniejsze i szersze doki promowe oraz oddano do użytku nowy prom
Wittow. Stare nabrzeża zachowały się do dziś i są chronione jako
zabytki. Przy dobrej pogodzie prom kursuje co pół godziny przez cały
rok.